بررسی تأثیرگذاری سلبریتی‌ها بر مسائل سیاسی و اجتماعی

نویسندگان


چکیده

سلبریتی‌ها افراد شناخته‌شده‌ای در درون مرزها یا فرامرزهای ملی یک کشور هستند. حال پژوهش پیش رو در تلاش است تا به تأثیرگذاری سلبریتی‌ها بر جامعه به‌ویژه در مسائل سیاسی و اجتماعی بپردازد بنابراین این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که دلایل تأثیرگذاری سلبریتی‌ها در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ برای بررسی موضوع پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و با بهره‌گیری از ابزار کتابخانه‌ای و اینترنتی به بررسی گرایش جامعه به سلبریتی‌ها در مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. یافته‌ها حاکی از تأثیرگذاری سلبریتی‌ها به‌عنوان یک رقیب جدی با سایر پایگاه‌های سنتی تأثیرگذار در جوامع به‌ویژه با گسترش دسترسی جوامع به فناوری‌های نوین از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه سلبریتی‌ها را به سبب ارتباط نزدیک با افراد جامعه، جذب مخاطبان زیاد و جهت‌دهی به افکار عمومی در بروز اندیشه و رفتارهای سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار کرده است.


Examining the influence of celebrities on political

and social issues

Mohammad Torabi [1]

Seyed Iman Mirsalari[2]

Abstract

Celebrities are well-known people within or across the national borders of a country. Now the upcoming research is trying to deal with the influence of celebrities on society, especially in political and social issues, so this research seeks to answer the question, what are the reasons for the influence of celebrities in political and social issues? In order to investigate the topic of the present research, it investigates the society's tendency towards celebrities in social and political issues with the descriptive-analytical method and by using library and internet tools. The findings indicate that the influence of celebrities as a serious competitor with other traditional bases of influence in societies is of great importance, especially with the expansion of society's access to modern technologies, because celebrities are considered to be popular due to their close relationship with people in society, attracting large audiences and Orienting public opinion has influenced political and social thought and behavior.

Keywords: celebrity, media, virtual space, society, communication



[1]Assistant Professor of Islamic Azad University, Qom Branch. IRAN.

M.hasani555@gmail.com

[2]PhD in Political Science, Islamic Azad University,, Qom Branch. IRAN Imansayed983@gmail.com


منابع

ده صوفیانی، اعظم، (1398)، مرجعیت سلبریتی‌ها در مسائل اجتماعی؛ با تأکید بر فرصت‌ها و تهدیدها در فضای مجازی، فصلنامه مطالعات رسانه‌های جدید، سال پنجم، دوره دوم، شماره 5

قزل، بهروز، (1399)، نقش سلبریتی‌ها در شکل‌گیری هویت جوانان در ایران؛ نگاهی آسیب شناسانه، ماهنامه مطالعات هویتی، سال پنجم، شماره 59

شمس، مرتضی، (1397)، سلبریتی‌ها و فضای مجازی، وبلاگ تخصصی پژوهش و تحقیق در علوم ارتباطات و رسانه

بی‌نا، (1399) سلبریتی‌ها و فرایندهای هویت‌یابی سیاسی و اجتماعی، ماهنامه مطالعات هویتی، سال پنجم، شماره 54

نورعلی وند، یاسر، (1399)، تحلیل؛ سلبریتی‌ها شدن گروه‌های مرجع و پیامدهای راهبردی آن، نشریه دیده‌بان امنیت ملی، تیرماه 1399 – شماره 99

اجتهادی، مصطفی، کشافی نیا، وحید، (1398)، بررسی جامعه‌شناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی‌ها در اینستاگرام سیاسی، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال پنجم، ش 20

فهیم، آرش (1401)، ضرورت کنترل و مدیریت سلبریتی‌ها در عصر ارتباطات، روزنامه کیهان

بیاتی، پروانه، (1400)، بازنمایی تأثیر و تأثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، خبرگزاری فکرت، لینک کوتاه مطلب: http://fekrat.net/?p=4543

عبدالملکی، (1396)، شبکه‌های مجازی یکی از عوامل کاهش سرانه مطالعه در ایران، خبرگزاری علم و فناوری، http://stnews.ir/p=39578

Juntiwasarakij, S. (2018). Framing emerging behaviors influenced by internet celebrity. Kasetsart Journal of Social Sciences

کلیدواژه‌ها