نسبت بین روش شناسی روایت و حقیقت از نظر ارسطو پل ریکور ودریدا سیاست زندگی یا تضاد

نویسندگان


چکیده

هدف از این پژوهش بررسی نسبت بین "حقیقت "و "روایت" از وجه روش شناسی فوکو می باشد، وبه تحول "حقیقت" و"روایت" در سه دوره ی پیشا مدرن به نمایندگی "ارسطو" و مبتنی بر اصل ایتهمانی، "مدرن "به نمایندگی "پل ریکور" و مبتنی بر اصل "حدگذاری کانتی" با تاکید بر "معنا" و ترکیب پدیدار شناسی هوسرلی با هرمنوتیک هایدگری ودوره ی پسامدرن " به نمایندگی دریدا مبتنی بر "تاکید بر تفاوت ها" ، "نبود ارجاع" و "عدم تعین معنا" می باشد. سوال این پژوهش عبارت است از اینکه چگونه می توان بین "روایت " و "حقیقت" نسبت برقرار نمود؟ فرضیه ی این پژوهش نیز عبارت است از اینکه : نسبت بین "حقیقت" و "روایت" پویا بوده و ازطریق" استعاره " این پیوند برقرار می شود و با در نظر گرفتن اندیشه ی هر سه متفکر مذکور روایتی که از سیاست بیان می شود مبتنی بر سیاست زندگی و دوستی است نه سلطه و تضاد و تعارض. یافته های این پژوهش عبارت از این می باشد که "حقیقت "و روایت"،مشترک لفظی است و دارای هیچ ذاتی نیست. دردوره ی "پیشا مدرن"، "مدرن"، "پسامدرن" این نسبت در طول زمان تحول یافته ،اما با وجود تحول در سه اندیشمند ذکر شده شرایط تاریخی و گفتمانی است که نسبت بین حقیقت، روایت و سیاست زندگی را شکل می دهد.

The Relationship between Narrative Methodology and Truth according to Aristotle , Paul Ricoeur and Derrida, The Politics of Life or Contradiction

Moezddin Babakhani Teymouri[1]

Esmat zarchini[2]

Hoda shokrollahi[3]

zahra zeynodini Rise[4]

Abstract

The purpose of this research is to examine the relationship between "truth" and "narrative" from Foucault's paleontological aspect, and the evolution of "truth" and "narrative" in three pre-modern eras represented by "Aristotle", "modern" period represented by "Paul". Ricoeur "and postmodern" has represented Derrida. The classical period refers to Aristotle, which is based on the principle of "identity", and in the modern period, to "Paul Ricoeur", which is based on the principle of Kantian limitation and based on "meaning", and in the form "Creative imagination" and "narrative hermeneutics" and in the post-modern period to "Derrida" based on emphasis on differences and "absence of reference".The question of this research is how to establish a relationship between "narrative" and "truth"? The hypothesis of this research is that: the relationship between "truth" and "narrative" is dynamic and this link is established through "metaphor". The findings of this research are that "truth" and "narrative" are verbal It is in the period of "pre-modern", "modern", "post-modern" and this ratio has changed over time, but despite the change in the three mentioned thinkers, the narrative they present about politics is based on friendship and not based on domination.

Key words: Truth, narrative, metaphor, Foucault paleontology, friendship



[1]h.d of political Thought,Graduated in Tarbiat Modaress university E-mail:bteymouri@yahoo.com

[2]MASTER of political science,north Tehran Branch,iran,zarjini@Yahoo.com

[3]ph.d student,Researche institute of culture studies and human sciences hoda.shorollahi1@gmail.com

[4]Master of Reginal studies,school of international Relation. zeinodini zahra@yahoo.com


منابع

ــ ریکور، پُل (1395) " ایدئولوژی، اخلاق، سیاست"، مقاله ی "ایدئولوژی و اُتوپیا"، ترجمه ی مجید اخگر، نشر چشمه، تهران.

-ریکور،پل(1398)،زندگی در دنیای متن،ترجمه بابک احمدی،نشر:مرکز

ــ ارسطو (1385)" اخلاق نیکوماخوس"، ترجمه ی محمد حسن لطفی، تهران: جلد دوم، طرح نو، چاپ دوم.

ــ ارسطو (1371) " سیاست"، ترجمه ی حمید عنایت، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.

ــ شرت، ایون (1387) "فلسفه ی علوم اجتماعی قاره ای"، ترجمه ی هادی جلیلی، نشر نی، تهران.

- یانگ، جولیان (1395) "فلسفه ی تراژدی از افلاطون تا ژیژک"، ترجمه ی حسن امیری آرا، ققنوس، تهران.

- اولیایی نیا، هلن (1386) "بوطیقا"، نشر فردا، اصفهان.

-زبان ،استعاره،حقیقت (بررسی نقش استعاره درتکوین پساساختارگرائی با تکیه برارای دریدا،فردین حسین پناهی،سید اسعد شیخ احمدی ،فنون ادبی ،سال نهم تابستان 1396،شماره دو (پیاپی 19).

هاشمی،زهره،نظریه ا استعاره مفهومی ازدیدگاه لیکاف و جانسون،ادب پژوهی،تابستان 1389، صص: 143-125

-مرتضی بابک معین،استعاره و پیرنگ دراندیشه پل ریکور،نقد ادبی ،سال پنجم ،زمستان 1391 ،شماره 20.

-آزیتا افراشی،تحلیل استعاره های مفهومی دریک طبقه بندی جدید با تکیه بر نمونه هایی از زبان های فارسی و اسپانیایی،نشریه پژوهش های زبان شناسی تطبیقی، سال سوم ،شماره 5،بهار و تابستان2 139.

-رجبی،فاطمه،جایگاه متن و خواننده دردیدگاه امبرتواکو،نشریه ادب پژوهی،شماره هجدهم،زمستان 1390، صص:125-143

-ارسطو،(1371)،رتوریک(فن خطابه)،ترجمه پرخیده ملکی،تهران:اقبال.

-افراشی،ازیتا،(1394)،استعاره های مفهومی درزبان فارسی ،تحلیل شناختی و پیکره مدار زبان شناخت،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،سال ششم،شماره دوم،پاییز و زمستان ،صص39-61

-مرتضی براتی،بررسی و ارزیابی نظریه استعاره مفهومی ،دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات زبانی و بلاغی ، سال 8- شماره 16- پاییز و زمستان 96

-علمی سولا ،محمد کاظم .برکاتی،سیده اکرم،"بررسی رابطه ی مفهوم نماد و استعاره در اندیشه ریکور،فلسفه ،سال بیست و سه،شماره دو ،پاییز و زمستان 1392.

-مهروند ،احمد،روایت شناسی ارسطوئی :کشف ودگرگرونی در سه حکایت مثنوی معنوی"،پژوهش ادبیات معاصر جهان ،دوره21،شماره دو،پاییز و زمستان 1395،صص447-469

-داد،سیما (1375)،فرهنگ و اصطلاحات ادبی ،چاپ دوم.تهران،انتشارات مروارید.

-زرین کوب،عبدالحسین (1369). ارسطو و فن شعر،تهران:امیر کبیر

-آسابرگر،ارتور(1380).روایت در فرهنگ عامیانه،رسانه و زندگی روزمره،ترجمه محمدرضا لیراوی،تهران:کانون اندیشه اداره کل پژوهش سیما.

-آقایی میبدی ،فروغ.(1392).پیش درامدی بر مطالعه روایت وروایت پژوهی،کهن نامه ادب پارسی ،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم،شماره دوم،تابستان 1392، صص1-19

رحبی نژاد،پروانه،حسامی،منصور.،"بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تاویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان"،نشریه هنرهای زیبا تجسمی،شماره 3-پاییز1393

-احمدی،باباک.(1383)،"

- پارسا خان آقا، مهدی (1396) "استعاره و فلسفه نزد دریدا و ریکور"، نشریه ی حکمت و فلسفه، سال سیزدهم، شماره ی اول، بهار 1396 : ص 7-22.

- مصطفوی، شمس الله (1391) "زایش اخلاق از دل تراژدی، دفاع از تفسیر اخلاقی کاتارسیس ارسطویی"، نشریه ی فلسفه، سال چهارم، شماره ی 1، بهار و تابستان 1391.

- علامی، ذوالفقار (1389) "جایگاه شعر نزد افلاطون و ارسطو"، فصلنامه ی علمی پژوهشی "پژوهش زبان و ادبیات فارسی"، شماره ی نوزدهم، زمستان 1389، 1-21.

ــ صادقی، رضا (1388) "نگاه انتقادی به ابعاد معرفتی ایده آلیسم"، فصلنامه ی معرفت فلسفی، سال ششم، شماره ی چهارم، تابستان 1388، ص 105-137.

ــ دادخواه، میثم (1397) "هرمنوتیک ریکور و گفتگویی دو سویه با نظریه ی ادبی ساختارگرا"، فصلنامه ی پژوهش های ادبی، سال پانزدهم، شماره ی 62، زمستان 1397، ص77-102.

ــ برکاتی، سیده اکرم (1394) " بررسی رابطه ی مفهوم نماد و استعاره در اندیشه ی ریکور" ، نشریه ی فلسفه، شماره ی 3، پاییز و زمستان 1394، ص1-19)

ــ نیازی کناری،مهدی(1394)."دریدا و هوسرل:تعلیق یا تمکین"،فلسفه ،سال 43،شماره 2،پاییز و زمستان 1394.

-آریا یونسی (1396)،سقوط وظهور ا ستعاره،سیر تاریخی استعاره در فلسفه،دو فصلنامه ،علمی و تخصصی دین پژوهی ،سال سوم ،شماره 9،پاییز و زمستان.

-ریکور،پاول(1386)،"زندگی دردنیای متن"،ترجمه :بابک احمدی ،تهران،مرکز.

-ارسطو(1389)،"فن خطابه" ،ترجمه پرخیده ملکی ،تهران،اقبال،ج دو

-خبازی کناری،مهدی(1395)،شبح در مقابل انتولوژی در "اشباح مارکس"دریدا،دو فصلنامه فلسفی شناخت،پژوهشنامه علوم انسانی،شماره 1/74،ص83-96.

- -ریکور،پل(1377)،"وجود و هرمنوتیک،"گزینه جستارهای مدرن ،ترجمه :باباک احمدی،1377،نشر مرکز .

- علی حسینی، علی( 1396)، "دریدا و خوانش اسطوره ی برج بابِل"، رهیافت های سیاسی بین المللی، سال هشتم، شماره ی 2، 48 پیاپی، زمستان 1395 ، ص 58-77.

ــ پارسا خان آقا، مهدی (1397) ،" مفهوم استعاره نزد دریدا، خوانشی از اسطوره شناسی سفید: استعاره در متن"، فلسفه و پژوهش های فلسفی، فصلنامه ی علمی پژوهشی، شماره ی 35، سال دوازدهم.

-قائمی،فرزاد(1387).افلاطون و نظریه های دوگانه او درباره شعر،فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد،142-161.

- Michae, Focault( 2002)” The Archaeology of knowledge”, London, routledge.

- Ricoeur,Paul( 1977) “ The Rule of Metaphor”, Trans By Robert Czerny with Kathleen Mclaughlin, British Library Catlaguing in Publication Data, London & New York.

-Aristotle (1954)Rhetoric,Trans.By Rhy ROBERT,New York:The Modern.

- Aristotle (1932)Poetics, Trans.byW.Hamilton Fyfe,Cambridge.

- Derrida. Jactoues(1997b)” The Politic Of friendship”, London, verso.

- Derrida. Jactoues(1976)” Of Gramatology”, Trans.By Spivak,Bantimore:John Hopkins university prees.

- Ricouer, Poul(1974a)”existence of Hermeneutics” in the conflict of interpretation: essays in Hermeneutics. Ed.D.Evanston: North Western university press.

- Ricouer, Poul(1974b)”The Hermeneutics of symbols and philosophical Reflection:1,2,in the conflict of interpretation : essays in Hermeneutics.

- Ricouer, Poul(1974c)” the Question of the subject: the challenge of sociology, in the conflict of interpretation : essays in Hermeneutics.

-Lakoff,George &Johnon,Mark Johns on (2003)Metaphors we live by, The University of Chicago

-Lakoff,George&Johnon,Mark Johns on,(1980)Conceptual metaphor in Everyday Language,The Journal of Philosophy,volume 77,Issue8.

-Lakoff,GEORGE (1993)the contemporary theory of metaphor ,NeW York :Cambridge University press.

- philpapers.org .DOI 10.5195/errs. 2014.. 245.

-wab.uib.no,Narrative Identity and the case for wittgenteinian Metaphysics

-Cooper,Lane.”The Fifth From of’Discovery ‘in the Poetics of Aristotle ‘.Classical philology,vol. 13(jul. 1918),pp51-61. JsTORE ARTICLE.Accessed; 28/2/2014,pdf

Donovan Dricoll.”Metaphor As Lexis :Riceur on Derrida on Aristotle “.Boston collage stage

-Donald. E.polking Horne.”Narrative Configration in qualitive analysis,University of southern California,1-20,1995

-Derrida Jactoues(1979)”Derrida:Margins of philosophy”,Trans.by Alan Bass.Chicago,number 4,may 1974, 31-33.

-Kimbarly.l.Oliver”Ajourney Into Narrative ,Analysis:A methodology for discovering Meaing”Research Note,University of Alabama, 244-259.

https://ketabchi.com/product/10607/a-short-history-of-literary-criticism, Hall, Vernon” A Short History of Literary Criticism” , jangal, Tehran.

Derrida,Jacques (2002) writing and difference,trans,Alan Bass,London:Routledge.

Derrida.j.(1982).Margins of philosophy, trans,Alan Bass,the harvest press.

Ricoeur,Paul(2003),"life in quest of narrative”in on paul Ricouer Narrative and Interpretation,David WOOD . ed. London and neW YORK, Routledge.

Ricoeur,paul(1992),one self as another . Trans Katleen , Blamey, Chicago :university of Chicago press(1990).

کلیدواژه‌ها