طالبان و حکومت فراگیر در افغانستان

نویسندگان


چکیده

با سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، این کشور شاهد تشکیل دولتی بود که آموزه‌ها و انگاره‌هایی دگر و غیر از دولت پیشین را عملی و اجرا کرده است. طالبان، با رد عناصر و مؤلفه‌های حکومت‌های حامد کرزی و اشرف غنی، ساختار سیاسی را مطابق با «امارت اسلامی» تعیین و اداره می‌کنند؛ رویکردی که با انتقاد گروه‌های مخالف داخلی و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده است. این بازیگران بر این عقیده‌اند که راه‌حل دستیابی افغانستان به امنیت، ثبات، توسعه و پیشرفت، تشکیل «دولتی فراگیر» است. بنا به اهمیت موضوع حکومت فراگیر که شرط اساسی نظام بین‌الملل برای به رسمیت شناختن طالبان است، این مقاله با روشی توصیفی و تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه‌ای، در پی‌شناخت ویژگی‌های حکومت فراگیر، موانع شکل‌گیری آن در افغانستان است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تفکر و ایدئولوژی طالبان در احیای امارت اسلامی، خشونت‌گرایی و استبداد سیاسی، فرهنگ سیاسی قومی و قبیله‌ای، جزم‌اندیشی و مطلق‌نگری، قانون‌گریزی، بی‌اعتمادی به دولتِ مدرن، انفعال و عدم مشارکت، مهم‌ترین موانع شکل‌گیری حکومت فراگیر در افغانستان است و ایران در خصوص دولت همه‌شمول و فراگیر افغانستان، عمدتاً به مشارکت عادلانه سیاسی در قدرت، رسمیت یافتن حقوق مذهبی شیعیان در قانون اساسی، نافذ بودن احوال شخصیه مذهب شیعه و قطع ارتباط طالبان با القاعده و برخورد جدی طالبان برای گسترش و انتشار داعش تمرکز دارد. به‌طورکلی، ایران برخلاف دیگر کشورها، جزئیات حکومت فراگیر را به‌طور جامع مشخص کرده و به دنبال رفع تبعیض از گروه‌های قومی و نژادی و مذهبی بخصوص شیعیان است.


Taliban and inclusive government in Afghanistan

Ismail Bagheri, Hamed Alizadeh Ali Mohseni

Esmail Bagheri Hamed Alizadeh Ali Mohseni Derivatin

Abstract

With the re-establishment of Taliban rule over Afghanistan, this country witnessed the formation of a government that implemented and implemented different doctrines and ideas from the previous government. By rejecting the elements and components of the governments of Hamid Karzai and Ashraf Ghani, the Taliban determine and manage the political structure according to the "Islamic Emirate"; An approach that has been criticized by domestic opposition groups and regional and international actors. These actors are of the opinion that the solution for Afghanistan to achieve security, stability, development and progress is to form an "inclusive government". Due to the importance of the inclusive government issue, which is the basic condition of the international system for the recognition of the Taliban, This article, with a descriptive and analytical method and the use of library resources, seeks to know the characteristics of inclusive government and the obstacles to its formation in Afghanistan.

The findings of the research show that the Taliban's thinking and ideology in the revival of the Islamic Emirate, violence and political tyranny, ethnic and tribal political culture, dogmatism and absolutism, lawlessness, mistrust of the modern government, passivity and non-participation, are the most important obstacles to the formation of an inclusive government in Afghanistan. and regarding the all-inclusive government of Afghanistan, Iran mainly focuses on the fair political participation in power, the recognition of the religious rights of Shias in the constitution, the validity of the personal status of the Shia religion, the disconnection of the Taliban with Al-Qaeda, and the Taliban's serious approach to the expansion and spread of ISIS. has it. In general, unlike other countries, Iran has comprehensively specified the details of the inclusive government and seeks to remove discrimination from ethnic, racial and religious groups, especially Shiites.

Keywords: inclusive government, Afghanistan, Taliban, political participation, political legitimacy.



 منابع

امینی، علی اکبر(1367)، «عناصر تشکیل‌دهنده دولت»، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 23.

باقری دولت‌آبادی، علی؛ باقری، محمد و ناییج، علیرضا. (1397). نقش عادت واره های قوم پشتون در بازتولید قدرت طالبان، فصلنامه سیاست پژوهی، شماره 11، زمستان، صص 103-75.

پور قدیری، آرین. (1399). بررسی موانع فرهنگی توسعه سیاسی در افغانستان، موسسه مطالعات راهبردی شرق، موجود در: https://www.iess.ir/fa/analysis/2388/

پور قدیری، آرین. (1401). چرا طالبان از اعتماد جامعه محروم است؟ وب سایت خبرآن لاین. موجود در:https://www.khabaronline.ir/news/1640640/

جمالی، حسین (1380)؛ تاریخ و اصول روابط بین‌الملل، تهران، نشر نمایندگی ولی فقیه در سپاه، چاپ اول، 1380،

خبرگزاری تسنیم، قابل دسترس در:https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/01/16/2875649

سجادی، عبدالقیوم.(1380). جامعه‌شناسی سیاسی افغانستان، کابل: نشر خاتم.

عارفی، داوود (1399)، کتاب فرهنگ جزیره‌ای تأملاتی پیرامون فرهنگ سیاسی افغانستان هرات، انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان.

عالم، عبدالرحمان(1384)؛ بنیادهای علم سیاست، تهران، نشر نی، چاپ سیزدهم، 1384، ص 136.

فخری، عبدالصبور. (2021). خشونت سیاسی در افغانستان؛ پیشینه، عوامل، پیامدها و شیوه علاج آن، خبرگزاری آناتولی.

کامل، عبدالرحیم. (1401). ماهیت حکومت فراگیر مورد نظر آمریکا در افغانستان، موسسه مطالعات شرق، موجود در:https://www.iess.ir/fa/analysis/3332/

وینسنت، اندرو(1376)؛ نظریه‌های دولت؛ ترجمه‌ی حسین بشریه، تهران، نشر نی، چاپ اول، 1376، ص 57.

Astrian,Georgi.(2022), Afghanistan between an Inclusive Government and Instabili, available at: https://moderndiplomacy.eu/2022/11/29/afghanistan-between-an-inclusive-government-and-instability

Colenbrande, Aalt&Argyou,Aikaterini &Lambooy, Tineke and Blomme, Robert J. (2017), INCLUSIVE GOVERNANCE IN SOCIAL ENTERPRISES IN THE NETHERLANDS – A CASE STUDY, vailable at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/apce.12176

Oecd-ilibrary(2020) What does "inclusive governance" mean? Clarifying theory and practice, (n.d), available at: https://www.oecd-ilibrary.org/development/what-does-inclusive-governance-mean_960f5a97-en

Shinwari, Nazir.(2023), Iran Call for Formation of Inclusive Government Afghanistan, available at: https://tolonews.com/afghanistan-181605.


کلیدواژه‌ها