نویسندگان
چکیده
انتشار کاریکاتورهای موهوم منتسب به پیامبر (ص) در سال 2015 و بازنشر آن در سال 2019 در روزنامه شالی ابدو، موجب بحران در فرانسه و اعتراض مسلمانان و ستیزههای هویتی در این کشور شد. در ابتدا این ستیزهها عمدتاً بهعنوان مسئلهای در خصوص آزادی بیان و برخورد تمدنها موردبحث قرار گرفتند. اما شواهد نشان میدهد نگرش منفی فزایندهای نسبت به اقلیت مسلمان وجود دارد که ناشی از بحران مهاجرت و رشد جمعیت مسلمان و گسترش احزاب راست رادیکال است. هویت لیبرالی فرانسوی، مسلمانان را بهعنوان دیگری و نفیکننده هویت خود در نظر گرفته است ازاینرو بحران کاریکاتورها در فضایی ایجادشده است که سعی در واکنش به این روند است لذا این مقاله درصدد است بهجای مطالعه این رویدادها بهعنوان یک رویداد مستقل که به آنها ویژگی زمانی میبخشند به قالببندی بحرانها بهعنوان مظهر ستیزه هویتی ناشی از عدم شناسایی اقلیت مسلمان بهعنوان گروه عمده هویتی بپردازد. هدف این مقاله کشف ستیزههای هویتی است که زیربنای این بحرانها را شکل میدهد و بررسی عملکرد هویت فرانسوی است که با ایجاد بحران کاریکاتورها درصدد برجسته نمودن رقابتها و پیچیدگیهای است که برآیند آن اعتراض و تحریک مسلمانان بهعنوان یک گروه عمده هویتی در فرانسه است. ما در این مقاله با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی-انتقادی و با استفاده ازنظریههای اندیشمندانی چون تیلور و کمیلیکا، در گفتار نخست ابعاد نظری مربوط به هویت و سیاست شناسایی را به بحث میگذاریم و در قسمت بعد، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که برخوردهای هویتی میان هویت یکپارچه فرانسوی و مسلمانان موجب ظهور رادیکالیسم اسلامی در قالب ترور و خشونت گردید.
The effects of the immigration crisis in France
Mohammad Moradian Chehrazi
Zahra Salabadi
00 Mohsen Rostami
00Abstract
The publication of imaginary cartoons attributed to the Prophet (PBUH) in 2015 and their republication in 2019 in the newspaper Shali Abdo triggered a crisis in France and Muslim protests and identity conflicts in that country. Initially, these conflicts were mainly discussed as a question of freedom of expression and the "clash of civilisations". However, the evidence shows that there is a growing negative attitude towards the Muslim minority, caused by the immigration crisis and the growth of the Muslim population. The spread of right-wing extremist parties. The French liberal identity has seen Muslims as the other and the negation of its own identity. Instead of studying these riots as an independent event, which gives them a temporal character, this article will focus on framing the crises as a manifestation of the identity conflict caused by the lack of recognition of the Muslim minority as the main identity group. The aim of this article is to discover the identity conflicts that form the basis of these crises and to examine the performance of French identity, which, by creating a crisis of caricatures, seeks to highlight the competitions and complications that lead to the protest and incitement of Muslims as a major identity group in France. Is. In this article, using an analytical-critical approach and drawing on the theories of thinkers such as Taylor and Kamilika, the first part discusses theoretical aspects related to identity and the politics of identification. He explains that the clash of identities between the integrated identity of the French and the Muslim has led to the emergence of Islamic radicalism in the form of terror and violence.
Key words: identity, politics, Muslims, Islamic radicalism
منابع
تاجیک، محمدرضا؛1384. انسان مدرن و معمای هویت. مطالعات ملی 1384 بهار شماره 21: 28-9
تقوي، سيد محمدعلی؛1383. به رسميت شناختن تفاوتهاي فرهنگي در عرصه عمومي جامعه: بررسي و نقد نظريه چارلز تيلور. نامه مفيد. مهر و آبان 1383 , دوره 10. شماره 44: 127-152 .
رایک، کنث است؛1384. نظریه اخلاقی تیلور (برابری و متافیزیک شخصیتها)، ترجمه حمید رزاقپور و حمید پورنگ، راهبرد، ش 35، صص 329-392.
سجادی، سید عبدالقیوم؛1382. اسلام و جهانیشدن. بازتاب اندیشه. مرداد 1382. شماره 40: 30-38
سردار نیا، خلیلالله،1392. درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی جدید. نشر میزان. تهران.
کاستلز، مانوئل؛1380. عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، (قدرت هویت)، جلد دوم، ترجمه حسن چاوشیان، تهران انتشارات طرح نو.
کاستلز، مانوئل؛1380. عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، (قدرت هویت)، جلد دوم، ترجمه حسن چاوشیان، تهران انتشارات طرح نو.
مارش، دیوید و استوکر، جری؛1397. روش و نظریه در علوم سیاسی. ترجمه امیرمحمد حاجی یوسفی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
نجاتی حسینی، سید محمود؛1382. واکاوی هویت تاریخی، تاریخ نگاری و جامعه شناسی تاریخی ایران: ملاحظات نظری و روش شناختی . مجله: مطالعات ملی. بهار 1382 - شماره 15 : 153-190
نظری، علی اشرف؛1392. جنبش ها و تشکل های اسلامی در اروپا: رویکردی هویتی. در دایرهالمعارف جنبشهای اسلامی:جلد چهارم. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی..
نظری، علی اشرف و سلیمی، برهان؛1395. چند فرهنگ گرایی، دیاسپورای مسلمان و اسلام گرایی در فرانسه: تحلیل مسئله اسلام رادیکال. مجله پژوهشهای سیاسی جهان اسلام. بهار 1395 . شماره 18 : 171-194
نظری، علی اشرف و سلیمی، برهان؛1395."پوپولیسم راست افراطی در دموکراسیهای اروپایی." دولت پژوهی 1، 4 (1395): 157-185.
نیک پی، امیر؛ کردونی، ندا؛ چند فرهنگ گرایی، دولت و حقوق اقلیت ها. تحقیقات حقوقی. پاییز 1395. شماره 75: 94-65.
هانتينگتون، ساموئل؛1382. نظريه برخورد تمدنها: هانتينگتون و منتقدانش، ترجمه و ويرايش. مجتبى اميرى وحيد. تهران: وزارت امور خارجه، مركز چاپ و انتشارات، 1382
Barone, G., A. D’Ignazio, G. de Blasio and P. Naticchioni (2016), “Mr. Rossi, Mr. Hu and politics. The role of immigration in shaping natives’voting behaviour”, Journal of Public Economics 136 (8228), 1–13, https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2016.03.002.
Bell, Daniel,(1960). The end of ideology: on the exhaustion of political ideas in the fifties. New York :Free Press.
Bell, V.(1999). Performativity and belonging: An introduction. Theory, Culture & Society 16(2): 1–10.
Berkowitz D and Eko L (2007) Blasphemy as sacred rite/right. Journalism Studies 8(5): 779–797.
Becker, S. O. and T. Fetzer (2016), “Does Migration Cause Extreme Voting?”, Warwick Working Paper Series 306.
Brunner, B. and A. Kuhn (2014),” Immigration, Cultural Distance and Natives`Attitudes Towards Immigration: Evidence from Swiss Voting Results”, IZA Discussion Papers 8409 , https://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=2492436.
Butler J (1999) Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. 2nd edn. London: Routledge.
Castells, Manuel.(1997).The Power Of Identity. Oxford: Blackwell.
Castells, Manuel.(2010).Globalisation and Identity. Quaderns de la Mediterrània, Num. 14: 89-98
Connoly, William (2002). IdentityDifference: Democratic Negotiations of Political Paradox.Minnesota. University Of Minnesota Press.
De Wenden, C W.(2003). Multiculturalism in France. In Multiculturalism and political integration in modern nation-states. International Journal on Multicultural Societies (IJMS) Vol. 5, No. 1, 2003
Dustmann, C., K. Vasiljeva and A. Piil (n.d.), “Refugee Migration and Electoral Outcomes”, CReAM Discussion Paper Series CPD 19/16, https://doi.org/10.1016/S1043-2760(97)84344-5.
Fredette, Jennifer.2014. Constructing Muslims in France : discourse, public identity, and the politics of citizenship. Temple University Press. Philadelphia, Pennsylvania.
Fukuyama, Francis.(1989). The End of History? The National Interest, summer.
Guibernau, M. (1996) Nationalisms. Cambridge: Polity Press.
Hetherigton, K. (1998).Expressions Of Identity.London: SAGE
Halla, M., A. F. Wagner and J. Zweimüller (2017), „Immigration and Voting for the Far Right”, Journal of the European Economic Association, forthcoming, https://doi.org/http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2103623.
Harmon, N. A. (2017), “Immigration, Ethnic Diversity and Political Outcomes : Evidence from Denmark”, The Scandinavian Journal of Economics, accepted, https://doi.org/doi:10.1111/sjoe.12239.
Heywood, Andrew.(2002), Politics. Palgrave Macmillan; 2nd edition.
Kettani, Houssain.(2010). Muslim Population in Europe: 1950 – 2020.International Journal of Environmental Science and Development, Vol. 1, No. 2, June 2010: 154-164.
Kinnvall, Catarina & Nesbitt-Larking, Paul (2011), The Political psychology of globalization: Muslims in the West, Oxford: Oxford University Press.
Kymlica, Will.(1991). Liberalism, Community, and Culture. Oxford University Press.
Kymlica, Will.(1995).Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights. Oxford: Clarendon Press.
Kymlica, Will(2007).Multicultural Odysseys: Navigating the New International Politics of Diversity. Oxford University Press, USA.
Lyotard, J-F.(1984). The Postmodern Condition: a Report on Knowledge, Translated by G. Bennington and B. Massumi.Manchester University Press: Manchester.
Nash, Kate.(2000). Contemporary Political Sociology: Globalization, Politics, and Power. Oxford: Blackwell.
Otto, A. H. and M. F. Steinhardt (2014), “Immigration and Election outcomes– Evidence from City Districts in Hamburg”, Regional Science and Urban Economics 45(1), 67–79.
Rex, John; G. Singh (2003). “Multiculturalism and Political Integration in Modern Nation- States”. International Journal On Multicultural Societies. Vol. 5. No.1.
Ricoeur, Paul, The Course of Recognition, Cambridge, Massachusetts,London, England: Harvard University Press, 2007.
Sekeris, P. and C. Vasilakis (2016), “The Mediterranean Refugees Crisis and Extreme Right Parties: Evidence from Greece”, MPRA Paper 72222, 1–14. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/72222/1/MPRA_paper_72222.pdf.
Shanneik, Y, Heinhold, Ch, Ali, Z.(2017). Mapping Shia Muslim Communities in Europe: Local and Transnational Dimensions: An Introduction to the Special Issue. Journal of Muslims in Europe 6 (2), 145-15.
Taylor, C. (1994). The politics of recognition. In A., & Gutmann (Eds.), Multiculturalism: Examining the politics of recognition (pp. 25–75). Princeton: Princeton University Press.
Taylor, C. (1989). Sources of the Self, Cambridge: Cambridge University Press.
Theo WA, De Wit.(2018). Stellenbosch Theological Journal 2018, Vol 4, No 1: 153–178. DOI: http://dx.doi.org/10.17570/stj.2018.v4n1.a08
Tebbakh, Sonia.(2007). Muslims in the EU: Cities Report. UMR PACTE, Institut d’Etudes Politiques de Grenoble,BP 48 – 38040 GRENOBLE Cedex 9 France.
Venel, Nancy. (2005). “Francités, Islamités: Composition citoyenes et religieuses des jeunes musulmansfrançais d’origine maghrébine.” French Politics, Culture, and Society 23 (1): 88–100.
https://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/
https://www Muslim Population Growth in EuropePew Research Center
کلیدواژهها