نویسندگان
چکیده
مرلوپونتی میکوشد تا بدن و جهان را یکی کند، بدین معنی که خود بدن هم سوژه و هم ابژه است. بدن و جهان در درون یک دیگر عمل میکنند در نتیجه بدون هم ممکن نیستند. مرلوپونتی بدن را فراتر از یک داده تعریف میکند. برای مرلوپونتی جهان ادراک، جهان اشیای طبیعی نیست، بلکه جهان نقاشیها، قطعات موسیقی، فیلم، کتاب و تمام چیزهایی که آلمانیها به آن جهان فرهنگ میگفتند. مرلوپونتی رابطه ما با جهان را به نوعی دیالوگ با جهان تعبیر میکند که از نظر من بدن زیسته اول شخص با تجربه زیستهاش هم سو است. با توجه به در هم تنیدگی بدن و جهان در تعریف مرلوپونتی تاثیراتی در سیاست و هنر داشته است. اندیشه از آن رو با هستی ارتباط برقرار میکند که با خودش رابطه دارد. اندیشه حرکتی است که معانی خود را که در بهره بردن از وضعیتهایی که از گذشته به او ارث رسیده است پیدا میکند. مرلوپونتی سیاست را نه صرفاً به عنوان یک ابزار قدرت یا ساز و کاری برای مدیریت جامعه، بلکه بهعنوان بخشی اساسی از هستی انسان میبیند که در آن معنای زندگی و تعاملات انسانی بازتعریف میشود. سیاست از منظر او فرآیندی پویا، تاریخی و بدنمند است که ریشه در تجربههای زیسته دارد. به نظر میرسد، با توجه به در هم تنیدگی بدن و جهان در تعریف مرلوپونتی تاثیراتی در سیاست و هنر داشته است. و سوالی که به آن در این پژوهش پاسخ خواهیم داد نسبت پدیدارشناسی ادراک و بدنمندی و شکل گیری هنر و سیاست در تعریف مرلوپونتی چگونه است؟
The Relationship Between Body and World from Maurice Merleau-Ponty’s Perspective and Its Impact on Politics and Art
Moezeddin bsbakhani teymouri
Donya Kavand
Abstract
Merleau-Ponty seeks to unify the body and the world, meaning that the body itself is both subject and object. The body and the world function within each other, making their existence interdependent. Merleau-Ponty defines the body as more than just a given fact. For him, the world of perception is not merely the world of natural objects but includes paintings, musical pieces, films, books, and all things that Germans referred to as the "world of culture." Merleau-Ponty interprets our relationship with the world as a kind of dialogue, where the first-person lived body aligns with lived experience. Given the intertwining of body and world in Merleau-Ponty’s definition, this relationship has implications for politics and art. Thought connects with existence because it relates to itself. Thought is a movement that discovers its meanings through engaging with inherited historical conditions. Merleau-Ponty sees politics not merely as an instrument of power or a mechanism for societal governance but as an essential part of human existence, where the meaning of life and human interactions is redefined. From his perspective, politics is a dynamic, historical, and embodied process rooted in lived experience. It appears that Merleau-Ponty’s conception of the entanglement of body and world has influenced politics and art. The question this research seeks to answer is: How does the phenomenology of perception and embodiment relate to the formation of art and politics in Merleau-Ponty’s framework?
Keywords: Maurice Merleau-Ponty, Phenomenology, Philosophy, Politics, Art.
منابع:
_ اریک مایتوس/ درآمدی بر اندیشههای مرلوپونتی؛ ترجمه رمضان برخوردار/ تهران : گام نو ، ۱۳۹۹.
_ پیراوی ونک، مرضیه، ۱۳۹۸ پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، آبادان: نشر پرسش.
_ جاناتان هیل؛ ترجمه گلناز صالح کریمی/ مرلوپونتی برای معماران/ نشر، تهران: کتاب فکر نو ۱۳۹۶
_ ریچارد کرنی/ جنبشهای مدرن فلسفه اروپایی؛ ترجمه علی کشفی. تهران : انتشارات نگاه، ۱۳۹۸.
_ موریس مرلوپونتی/ فلسفه و معنا؛ ترجمه محمد رضا ابوالقاسمی. نشر، تهران: مرکز ۱۳۸۷
_ موریس مرلو-پونتی/ جهان ادراک؛ ترجمه فرزاد جابرالانصار. تهران : ققنوس، ۱۳۹۱.
_ موریس مرلوپونتی: پدیدار شناسی ادراک/ اریک میتوز؛ مترجم: محمود دریانورد. نشر: تهران: زندگی روزانه، ۱۳۹۷.
_ موریس مرلوپونتی/ پدیدارشناسی ادراک؛ ترجمه مسعود علیا. نشر، تهران: نی ۱۴۰۳
_ مارو کاربن؛ بدن مندی تصاویر: مرلوپونتی در میانه نقاشی و سینما؛ ترجمه و ویرایش علی اصغر تقوی: تهران فراهنر ۱۳۹۹.
_ ندا محجل/ تهران از بدن تا هنر : انتشارات فرزانگی ۱۴۰۰.
_ نادر شایگان فر/تجربه هنرمندانه در پدیدارشناسی مرلوپونتی. تهران : نشر هرمس ۱۳۹۷.
_ هوسرل مرلوپونتی و مفهوم تن. نویسنده: شکری، محمد؛ تابستان ۱۳۹۱.
_ رویکرد پدیدار شناسانه مرلوپونتی به هنر و بدن. نویسنده: اصغری، محمد؛ پاییز و زمستان ۱۳۹۴.
_ ویژگیهای اگزیستانسیال بدن در پدیدارشناسی مرلوپونتی. نویسنده مسئول: محجل، ندا؛ نویسنده: اصغری، محمد؛ صوفیانی، محمود؛ تابستان ۱۴۰۰.
_ «بدنمندی» در پدیدار شناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس. نویسنده: خبازی کناری، مهدی؛سبطی، صفا؛ پاییز ۱۳۹۵.
_ Merleau-Ponty, Eye and Mind 1961
_Merleau-Ponty, Maurice ( 1964 ) sense and Nonsense, trans. Dreyfus & Dreyfus, Evanston: Northwestern University Press, 1964.
_ Merleau-Ponty, Maurice ( 1964 ) The primacy of perception: and Other Essays on Phenomenology, psychology, the philosophy of Art, history and politics, ed. Edie, Evanston: Northwestern University Press, 1964.
_ Merleau-Ponty, Maurice ( 1968 ) The visible and the Invisible, trans. Lingis, Evanston: Northwestern University Press, 1968 Merleau-Ponty.
_ Bourgeois, Renaud. Merleau-Ponty: A Guide for the Perplexed (2012)
_ Murray, Paul. Merleau-Ponty’s Philosophy (2014)
_ Dahlberg, L. (2007). Revisiting the Political Dimension of Merleau-Ponty’s Philosophy in Continental Thought and the Politics of Humanism
_ McNay, Lois. Foucault: A Critical Introduction (1994)
_ Husserl, E. (1931). Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology.
_ Husserl, Edmund. Logical Investigations (1900-1901)
_ Schutz, A. (1967). The Phenomenology of the Social World.
_ Heidegger, M. (1962). Being and Time.
_ Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology (1913).
_ Logical Investigations (1900-1901)
_ Phänomenologie und Geschichte
_ The Phenomenology of the Social World (1932)
کلیدواژهها