بررسی ماهیت اقتصادسیاسی سینما در نسبت با رویکردهای اقتصادی و تأثیران بر فیلمسازان معاصر

نویسندگان


چکیده

این مقاله به نسبت بین ماهیت اقتصادی سینما می‌پردازد و هدف ازاین پژوهشان است که مشخص نماید تاثیرگذاری اقتصاد برسینما را و این تاثیرگذاری را دوسویه می‌داند ؛یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که برای بررسی ماهیت اقتصادی سینما از طریق روش تفسیری و جامعه شناسی تاریخی با درنظر گرفتن سه الگوی اقتصادی کلان به نام نظام بازار ازاد؛نظام ارشادی و کنترلی و نظام ترکیبی انجام شده است.سؤال اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه ماهیت اقتصادی سینما از زمان پیدایش تاکنون دراثر تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دچار تغییر شده یا خیر؟ این پژوهش نشان می‌دهد که ماهیت اقتصادی سینما از زمان پیدایش تاکنون دچار تغییراتی جدی شده است و رشد و توسعه تکنولوژی براین صنعت و هنر تأثیر گذاشته است و یک شیفت پارادیمی از اقتصاد کلان به سوی اقتصاد خرد نموده است و شواهد تاریخی مانند جنبش‌های سینمایی نظیر "دگما 95"و "مامبل کورگخود گواهی براین امرواقع هستند. 



Examining the Nature of the Political Economy of Cinema in Relation to Economic Approaches and Its Impact on Contemporary Filmmakers

Moezeddin bsbakhani teymouri

Abstract

This article deals with the relationship between the economic nature of cinema and the purpose of this research is to determine the influence of the economy on cinema and considers this influence to be two-way; the findings of this research show that to investigate the economic nature of cinema through the interpretive method and historical sociology, taking into account three macro-economic models called the free market system, the military guidance and control system, and the hybrid system, the main question of this research is that the economic nature of cinema since its inception until now is due to political, social and economic developments. Has it changed or not? This research shows that the economic nature of cinema has undergone serious changes since its inception, and the growth and development of technology has affected the industry and art, and there has been a paradigm shift from macro-economy to micro-economy, and historical evidence such as cinematic movements such as "Dogma 95" and "Mumble Kor" are proof of this fact.

This article deals with the relationship between the economic nature of cinema and the purpose of this research is to determine the influence of the economy on cinema and considers this influence to be two-way; the findings of this research show that to investigate the economic nature of cinema through the interpretive method and historical sociology, taking into account three macro-economic models called the free market system, the military guidance and control system, and the hybrid system, the main question of this research is that the economic nature of cinema since its inception until now is due to political, social and economic developments. Has it changed or not? This research shows that the economic nature of cinema has undergone serious changes since its inception, and the growth and development of technology has affected the industry and art, and there has been a paradigm shift from macro-economy to micro-economy, and historical evidence such as cinematic movements such as "Dogma 95" and "Mumble Kor" are proof of this fact.

Key word:economics,cinema.dogma 95,mabelcore,free economics,socialism economics,mix econemics



منابع

حاجی‌مشهدی، ع. (۱۳۷۹). سینما: سینما و اقتصاد. هنر، شماره ۳۳.1

2. عصارنژاد درزفولی، س. (۱۳۹۹). سنجش‌شناسی مسائل مربوط به اقتصاد فرهنگ در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی در ایران. نامه فرهنگ و ارتباطات، دوره ۴، شماره ۸.

3. سرندی، ف.، حاجیانی، ا.، صالحی امیری، س.، و موسایی، م. (۱۴۰۲). بررسی تطبیقی سیاست‌گذاری اقتصاد سینمای ایران و ارائه راهکارهایی برای آینده. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره ۲۰، شماره ۷۶

4. قیدلو، ک.، وجدانی، م.، و جانقربان، م. (۱۴۰۲). محاسبه حجم اقتصاد یادفرهنگ در سینمای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی بیست فیلم پرمخاطب سال‌های ۱۳۹۶–۱۴۰۰). دین و سیاست فرهنگی، دوره ۱۰، شماره ۱.

5. میرزایی دهقانی، ر. (۱۴۰۱). بررسی صنعت سینمایی کشور (تحلیل هزینه و درآمد چرخه ساخت، تولید، پخش و اکران فیلم‌های سینمایی). کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری در هزاره سوم.

6-امیرپور؛محمدرضا؛اقتصاد سیاسی نفت در سینما:تحلیل فیلم سی رینا.مجله مطالعات سینما و رسانه ؛شماره 12؛1394

7-رزی ؛فرانچسکو.مصاحبه با فرانچسکورزی ؛سینما و قدرت. ترجمه در مجله گفیلم نگار"؛شماره 78؛1382

8-استون ؛الیور. الیور استون در گفت وگو با مجله فیلم ؛ترجمه در مجله فیلمنگار؛شماره 87؛

1384

9-گدار؛ژان لوک . سینما یعنی حقیقت 24 باردر ثانیه. ترجمه نغمه ثمینی؛نشر مرکز؛1384.

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1944). Dialectic of Enlightenment. New York: Herder and Herder.

Benjamin, W. (1936). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In H. Arendt (Ed.), Illuminations (H. Zohn, Trans.). New York: Schocken Books.

Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film Art: An Introduction (10th ed.). New York: McGraw-Hill.

Bourdieu, P. (1993). The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature (R. Johnson, Trans.). New York: Columbia University Press.

De Vany, A. (2004). Hollywood Economics: How Extreme Uncertainty Shapes the Film Industry. London: Routledge.

Eisenstein, S. (1949). Film Form: Essays in Film Theory (J. Leyda, Trans.). New York: Harcourt, Brace.

Epstein, E. J. (2013). The Hollywood Economist: The Hidden Financial Reality Behind the Movies. New York: Melville House.

Garnham, N. (1990). Capitalism and Communication: Global Culture and the Economics of Information. London: SAGE Publications.

Hesmondhalgh, D. (2013). The Cultural Industries (3rd ed.). London: SAGE Publications.

Hesmondhalgh, D. (2019). The Cultural Industries (4th ed.). London: SAGE Publications.

Kenez, P. (2001). Cinema and Soviet Society: From the Revolution to the Death of Stalin. London: I.B. Tauris.

Marx, K. (1867). Das Kapital: Kritik der politischen Ökonomie. Hamburg: Otto Meissner Verlag.

Mosco, V. (2009). The Political Economy of Communication (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Mulvey, L. (2006). Death 24x a Second: Stillness and the Moving Image. London: Reaktion Books.

Naficy, H. (2011). A Social History of Iranian Cinema (Vols. 1–4). Durham, NC: Duke University Press.

Smith, A. (1776). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. London: W. Strahan.

Taylor, R. (1996). Film Propaganda: Soviet Russia and Nazi Germany. London: I.B. Tauris.

Vertov, D. (1984). Selected Writings (R. Taylor, Ed.). Berkeley: University of California Press.

Wasko, J. (2003). How Hollywood Works. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Williams, R. (1981). Culture. London: Fontana.

Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, NC: Duke University Press.

King ,G.(2005).American Independent Cinema.Tauris


کلیدواژه‌ها