بررسی ابزارهای قدرت نرم « با تأکید بر نقش رسانه‌های نوشتاری و سایت‌های خبری »

نویسنده

  • دکتر محمد ترابی - امین جمشید زاده

چکیده

در دنیای امروز، اهمیت رسانه‌های سنتی و الکترونیکی در افزایش قدرت نرم بر کسی پوشیده نیست پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش رسانه‌های نوشتاری و سایت‌های خبری در ارتقای قدرت نرم یک کشور تلاش است. در این راستا، سؤال اصلی این است که رسانه¬های نوشتاری و سایت¬های خبری چه تأثیری بر قدرت نرم یک کشور دارند؟ در پاسخ به سؤال مذکور این فرضیه محوری مطرح‌شده است که رسانه¬های نوشتاری و سایت¬های خبری از طریق تأثیرگذاری بر ساختار ذهنی و روانی مخاطبان، جهت‌دهی افکار عمومی و بسیج منابع باعث افزایش قدرت نرم می¬شوند. فرضیه فوق در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با ابزار کتابخانه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، در جهت حمایت نظری از موضوع، از نظریه‌های هابرماس، کلاوس اوفه و هژمونی رسانه‌ای گرامشی استفاده‌شده است. یافته‌ها بیانگر آن است که قدرت نرم در نظام تلاش با توجه به رسانه‌های نوشتاری و سایت‌های خبری به‌عنوان یکی از راهبردها و سیاست‌های مهم در جهت دست‌یابی به اهداف نظام‌های سیاسی می‌تواند باشد. درنهایت قدرت نرم ایران و نقش رسانه‌ها در این راستا موردتوجه قرار خواهد گرفت.


Study of soft power tools

(Emphasizing the role of print media and news sites)

Mohammad Torabi - Amin Jamshidzadeh



Abstract

In today's world, the importance of traditional and electronic media in increasing soft power is not hidden from anyone. The present study seeks to examine the role of print media and news sites in promoting the soft power of a country. In this regard, the main question is what effect do print media and news sites have on a country's soft power? In response to this question, the central hypothesis has been raised that print media and news sites increase soft power by influencing the mental and psychological structure of the audience, directing public opinion and mobilizing resources. The above hypothesis is tested in this research using descriptive-analytical method and library tools. On the other hand, in order to theoretically support the issue, the theories of Habermas, Klaus Ofe and Gramsci media hegemony have been used. Findings indicate that soft power in the system of effort with regard to print media and news sites as one of the important strategies and policies to achieve the goals of political systems can be. Finally, the soft power of Iran and the role of the media in this regard will be considered.


Keywords: soft power, print media, news site, diplomacy, public opinion


کلیدواژه‌ها

  • قدرت نرم، رسانه‌ نوشتاری، سایت‌ خبری، دیپلماسی، افکار عمومی