مطالعه‌ی نقش آموزش‌وپرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در ایران

نویسنده

  • سيد سياوش موسوي رکعتی

چکیده

در این پژوهش کیفی با روش توصیفی می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که، آموزش و پرورش چه نقشی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در ایران دارد؟ که برآیند آن بدین قرار شد: آموزش و پرورش به مثابه‌ی یک واقعیت اجتماعی می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به منزله‌ی آسیب مواد مخدر، آسیب رفتار انحرافی و آسیب فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان، نقش اَساسی داشته باشد: زیرا دانش‌آموزانی که در معرض مواد مخدر قرار می گیرند را با جامعه‌پذیری مجدد، دانش‌آموزانی که در معرض رفتارهای انحرافی قرار می گیرند، را با هویت‌سازی اجتماعی مجدد، و دانش‌آموزانی که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار می‌گیرند را با نشاط اجتماعی مجدد، مورد بازسازی قرار دهد: چرا که الف. آموزش و پرورش می‌تواند با ارائه‌ی اطلاعات صحیح در مورد مواد مخدر به دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد آن ها نقش داشته باشد. چون دانش آموزان وقت زیادی از خود را در مدرسه می‌گذرانند: این فرصت خوبی است تا با ارائه‌ی اطلاعات لازمه، و تقویت رفتار آن‌ها، پیشگیری لازم را به عمل بیاورند. ب. آموزش و پرورش وظیفه دارد تا با فراهم کردن، فرصت برابری آموزشی از رفتارهای انحرافی دانش آموزان، که ناشی از ناکامی، فشار روحی و روانی و ملال خاطر است، جلوگیری کند: زیرا هر دانش‌آموزی دارای یکسری آرزوها و امیال است که بسیاری از آن‌ها، آرزوها و اَمیال خود را در اِدامه‌ی تحصیل جستجو می کنند. ج. فرسودگی تحصیلی یکی از مسایل مهم آموزشی است که نه تنها باعث از خود بیگانگی دانش‌آموزان می‌شود، بلکه ممکن است مانع پیشرفت تحصیلی آن‌ها هم شود، چه بسا، عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدرسه، و محیط یادگیری را نیز مختل کند. بنابراین مدارس و در رأس آن معلمان باید با کمک والدین، با روحیه دادن و تشویق و تدوین برنامه‌های مناسب این مساله را حل کنند.


studying the role of education in preventing social harms of students in Iran

Siyavash.mousavi Rakati

Abstract

In this qualitative research with a descriptive method, we want to answer the question, what is the role of education in preventing the social harms of students in Iran? The result of which was as follows; Education, as a social reality, can play a key role in preventing social harms such as drug harm, deviant behavior harm, and student burnout; Because it rehabilitates students who are exposed to drugs with resocialization, students who are exposed to deviant behaviors with social re-identification, and students who are exposed to academic burnout with re-social vitality. ; Because A Education can play a role in preventing their addiction by providing correct information about drugs to students. Because students spend a lot of time in school; This is a good opportunity to provide the necessary information, and to strengthen their behavior, to implement the necessary prevention. b. Education has the duty to prevent deviant behavior of students, which is caused by failure, mental and psychological pressure and boredom, by providing equal opportunities for education. Because every student has a series of wishes and desires, many of them search for their wishes and desires in continuing their education J. Academic burnout is one of the important educational issues that not only alienates students, but may also hinder their academic progress, possibly disrupting students' academic performance in school and the learning environment. Therefore, schools and especially teachers should solve this problem with the help of parents, by encouraging and developing appropriate programs.

Keywords; Education, students, drugs, deviant behavior, academic burnout



منابع

احمدی، علی اصغر،(1369)، نقش نظام آموزشی کشور در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، فصلنامه ی رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره ی 3.

اشرفی، ابوالفضل،(1379)، هویت اجتماعی و پیشگیری از انحرافات اجتماعی، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه، شماره ی 12و11.

درسلر، دیوید، و دیگران، (1388)، جامعه شناسی: بررسی تعامل انسان ها، ترجمه‌ی مهرداد هوشمند و دیگران، تهران، نشر اطلاعات.

دورکیم، داوید امیل، (1391)،تربیت و جامعه شناسی، ترجمه‌ی فریدون سرمد، تهران، انتشارات کندوکاو.

راش، مایکل، (1389)، جامعه و سیاست: مقدمه‌ای بر جامعه شناسی سیاسی، ترجمه‌ی منوچهر صبوری، تهران، انتشارات سمت.

ستوده، هدایت‌اله،(1383)،جامعه شناسی: با تاکید بر دیدگاه های کارکردگرایی، تضاد وکنش متقابل اجتماعی، تهران،انتشارات ندای آریانا.

سمیعی اصفهانی، و دیگران،(1397)، عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان(مطالعه ی موردی) فصلنامه جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره ی 6.

سیف‌اللهی، سیف‌اله،(1388)، مبانی جامعه شناسی: اصول، مبانی و مسایل اجتماعی،تهران، انتشارات جامعه پژوهان سینا.

شارع پور، محمود، (1394)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارت سمت.

شیخاوندی، داور، (1379)، جامعه شناسی انحرافات: مسایل جامعوی، مشهد، نشر مرندیز.

علاقه‌بند، علی،(1379)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر روان.

علی محمدی، مروارید، و دیگران،(1397)، نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب های جتماعی، پنجمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران،دانشگاه تهران.

علیخانی، علی‌اکبر،(1386)، هویت در ایران: رویکرد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی به هویت و بحران هویت در ایران، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.

فرج پور نیری، سپیده، (1398)، پیش بینی نگرش به رفتار بزهکارانه بر اساس فرسودگی تحصیلی، اضطراب، استرس، و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی،فصلنامه ی جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره ی 12.

فرمیهنی فراهانی، محسن، (1398)، فصلنامه‌ی مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی، دانشگاه شاهد، دوره ی2، شماره ی 1.

فلاحیان، ناهید،(1395)، نقش آموزش مدرسه‌ای در کاهش آسیب های اجتماعی شهری، پژوهشنامه ی جغرافیای انتظامی، سال چهارم، شماره ی 13.

قربانی، علیرضا و دیگران، (1397)، نقش عوامل اجتماعی(خانواده، مدرسه و گروه همسالان) در جامعه پذیری دانش آموزان استان گلستان، فصلنامه ی جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و نهم، شماره ی 2.

کاف،ای، اسی، و دیگران،(1388)،چشم اندازهایی در جامعه شناسی،ترجمه‌ی بهزاد احمدی و دیگران،تهران، انتشارات کویر.

موریش، ایور، (1387)، درآمدی به جامعه شناسی تعلیم و تربیت، ترجمه‌ی غلامعلی سرمد، تهران، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.

نبوی، عبدالحسین،و دیگران،(1393)، بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط(مورد مطالعه: دانش آموزان 18-16 ساله ی شهر اهواز) فصلنامه جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان، سال بیست و ششم، شماره ی پیاپی(59)، شماره ی 3.

هزارجریبی، جعفر و دیگران،(1388)، بررسی عوامل موثر بر نشاط اجتماعی(با تاکید بر استان تهران)،فصلنامه ی جامعه شناسی کاربردی، دانشگاه اصفهان، سال بیستم، شماره یپاپی(33


کلیدواژه‌ها

  • ایران، آموزش و پرورش، دانش‌آموزان، مواد مخدر، رفتارانحرافی، فرسودگی‌تحصیلی